חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פורה וידה – פירושים ומשמעויות

רבים מדברים על "pura vida", שמתייחסת לאוכלוסיה העשירה של חיות הבר ובעלי החיים באיזור, ולחופיה הציוריים של מדינה טרופית קטנה זו.

מאז שנות השבעים, המונח "פורה וידה" נמצא בשימוש בקרב קוסטה ריקנים צעירים וותיקים ברחבי המדינה, ומכיוון שביטוי זה הפך פופולרי כל כך בקוסטה ריקה לאורך השנים, מקובל למצוא חברות הקרויות על שמו. קרויים על שם הפילוסופיה בקוסטה ריקה שמשמעותה "חיים טהורים", צמידי Pura vida נמכרים כתכשיטים ייחודיים של אומנים מכל רחבי העולם. המונח "פורה וידאס" החל להסתובב ברחבי המדינה בשנות השמונים והתשעים, ואומץ כמעט בכל מקום.

המשמעות המילולית של "פורה וידה" היא "חיים טהורים", ובתרגום ישיר פירושה "חיים טהורים", אך ניתן לתרגם באופן מילולי יותר כ- "חיים המלאים" או "חיים רבים". במילים פשוטות, הכוונה היא לכל מה שטוב וחיובי, שיהיה טוב לנשמה, בין אם חדשות טובות או אושר.

במקום לחפש הגדרה תמציתית, חשוב יותר לראות את "pura vida" מנקודת המבט של התחושה שהוא מנסה לייצג. המשמעות של פורה וידה ספוגה במשמעויות שאינן ניתנות להגדרה, אותן היא מתארת.

כמובן שהדרך הטובה ביותר לחוות את פורה וידה היא לחיות בקוסטה ריקה, לפחות לזמן מה, ולחוות את המשפט מנקודת המבט של החוויה שלכם.

לאחר שעשיתם זאת, תוכלו להבין את המשמעות האמיתית של פורה וידה ותוכלו להבין טוב יותר את יופיה של קוסטה ריקה ואת גן העדן בו אתם מבקרים. חשוב לנסוע לקוסטה ריקה כדי לחוות אותה, אך היבט חשוב נוסף הוא להטמיע אותה בחיי היומיום שלכם כך שהחוויה תישאר נוכחת גם לאחר שתעזבו את קוסטה ריקה. כדי ללמוד את סודות החיים המאושרים והמספקים, אחד מהמזכרות הטובות ביותר שתוכלו לקחת איתכם מחופשתכם, בקוסטה ריקה, הוא עותק של הספר, "הסוד למצוא את פוראס וידאס כאן."

דוגמא לשימוש בנוח הוא אם מישהו שואל אתכם איך מתנהל הפרויקט האחרון שלכם, אתם יכול לומר – Pura Vida, שפירושו "הדברים נהדרים". כשמשהו רע קורה, כמו החמצת טיסה או מחלה, עדיין אפשר לומר Pura vida, כלומר, זה טוב בשבילכם.
אם תאמצו את "פורה וידה" כמשפט וכאורח חיים, תבחינו כי יש באפשרותכם להחדיר חיוביות גם לאנשים שסביבכם. תוכלו להשתמש במוטו הזה במגוון דרכים,
זה משפט חשוב במיוחד מכיוון שהוא מזכיר לדובר את הבית, ללא קשר ישיר למיקומו הפיזי. כשאתם לחוצים או עצובים, נסו לחשוב – פורה וידה, "Pura Vida, הכל יפה" או "יש בי שמחה".

אחרים חושבים ש"פורה וידה" היא מה שמהגרים שהתיישבו בקוסטה ריקה חושבים עליו כשהם מגלים מקום שקט. לא מזמן, ממשלת קוסטה ריקה השתמשה גם בפורה וידה כמוטו כדי להפגיש בין אנשים וכסלוגן שיעזור לתיירים לבחור את המדינה כיעד החופשה שלהם.

אין זה פלא שפורה וידה ממלאת תפקיד בחייו של כל קוסטה-ריקני, ללא קשר לגיל, מין, גזע, דת או מוצא אתני. קוסטה ריקנים מכל שכבות האוכלוסייה משתמשים בה כמעט בכל סיטואציה וניתן לזהות אותו מפיהם של קוסטה ריקנים בכל מקום. אושר, רווחה – הוויה, קונפורמיות וסיפוק הם רק כמה דוגמאות למה ש"פורה וידה" משקף בחיי היומיום בקוסטה ריקה ובעולם.

כפי שאמרה ד"ר דיליז דיקארד במאמרה "האושר הפשוט של פורה וידה", אפילו תיירים יכולים להבין מה פירוש "פורה וידה" כאשר הם מבלים זמן מה במדינה הקטנה הזו במרכז אמריקה. בקוסטה ריקה יש מספיק פעילויות שיאפשרו לנו לעשות זאת ויש לנו אפשרות לתקשר את התרבות שלנו, אורח החיים שלנו והפילוסופיה שלנו לעולם, שמהווים גם חלק מהזהות שלנו. אפשר אפילו לומר שזה מסכם את המהות העמוקה של פורה וידה, ובמה שהוא עוסק – בכיף ובחיים פשוטים.

רבים מכנים זאת צורת ביטוי מועדפת ביותר של אופטימיות נצחית, אך הביטוי הוא הרבה יותר מכך. אומרים שהוא משמש כסמל ל"אופטימיות מוחלטת", ומטרתו של הביטוי היא לנטוע אותה בנו.

למען האמת, לא צריך לדעת בדיוק מה פירושו של pura vida כדי להשתמש בו בצורה יעילה. הכל תלוי במצב שמשנה את משמעותו של הפורה וידה ואת אופי היחסים שלך איתו.

 

 

לחזור למשהו ספציפי?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על סנטה תרזה!

דילוג לתוכן